زیبایی

کدام بهتر است: ورزش با شکم خالی یا پر

کدام بهتر است: ورزش با شکم خالی یا پر

کدام بهتر است: ورزش با شکم خالی یا پر

یکی از سوالاتی که برای افرادی که برنامه ورزشی منظم دارند پیش می آید این است که ورزش کردن با شکم پر بهتر است یا با شکم خالی ؟ در ادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم.

ورزش با شکم خالی مضر است یا با شکم پر؟

https://dl.greenbeautymag.com/2021/10/exercise-empty-full-stomach-02.png

در زمان ورزش کردن عضلات نیاز به یک منبع انرژی دارند

ورزش کردن

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،در زمانی که فعالیت های ورزشی انجام می دهید عضلات بدن شما فعال می شوند و نیاز به یک منبع انرژی ثابت دارند. این انرژی از طریق آدنوزین نری فسفات ( ATP ) تامین می شود. منبع اصلی این ماده گلوکز است که به طور کلی از کربوهیدرات ها به دست می آید. در صورتی که منبع اصلی در بدن وجود نداشته باشد، بدن برای تامین آدنوزین تری فسفات به سراغ پروتئین و چربی می رود.

آیا ورزش کردن با شکم خالی باعث افزایش چربی سوزی می شود؟

با توجه به توضیحاتی که در مطالب بالا ارائه شد ورزش کردن با شکم خالی باعث افزایش چربی سوزی می شود. این موضوع به این صورت است که در طول ورزش کردن ماهیچه های شما به دنبال منبع ATP  هستند و در صورتی که منبع کافی از ATP پیدا نکنند ، بدن به عنوان جایگزین به استفاده از پروتئین و چربی موجود در بدن به عنوان منبع ATP  استفاده می کند.

اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که پروتئین مورد استفاده برای تولید ATP از ماهیچه ها گرفته می شود و این امر موجب از دست دادن توده عضلانی می شود. در این صورت به هیچ وجه نمی توانید مانع این عمل شوید که پروتئین در غیاب کربوهیدرات استفاده نشود. بنابراین نمی توانید بدن خود را به گونه ای تنظیم کنید که فقط چربی به سوزاند.

همچنین همانطور که می دانید هدف ورزش کاران از ورزش تقویت و حفظ عضلات است ، بنابراین در صورتی که با شکم خالی ورزش کنند توده عضلات خود را از درست می دهند.

افرادی که صبح هنگام با شکم خالی ورزش می کنند ، بیشتر در معرض این مشکل قرار می گیرند ، زیرا در طول ساعات صبح شرایط کاتابولیک بالا تر است. فعالیت کاتابولیک منجر به تجزیه مولکول های پیچیده و تبدیل آنها به نوع ساده تری می شود. فعالیت کاتابولیک موجب کاهش توده عضلانی می شود که برای سلامت بدن مضر است.

مطالب خواندنی:  نجات کبد چرب با ورزش

وقتی قبل از این که فعالیت ورزشی انجام دهید غذا می خورید ، برای ورزش کردن انرژی بیشتری دارید و با شدت بیشتر و مدت زمان طولانی تری می توانید ورزش کنید ، نتیجه این ورزش هم ساختن غذای بیشتر است. هر چقدر در طول ورزش کردن بیشتر کربوهیدرات بسوزانید بعد از ورزش بدن شما چربی بیشتری می سوزاند.

بدن برای کار کردن به انرژی نیاز دارد بنابراین غذا خوردن قبل از ورزش باعث افزایش انرژی شما می شود و باعث افزایش مصرف اکسیژن بعد از ورزش کردن می شود.

خوردن غذا قبل از ورزش کردن همچنین باعث می شود که در طول روز کالری کمتری مصرف کنید. این تاثیر به این علت است که وقتی ورزش می کنید بدن بهتر و مفید تر از مواد مغذی که دریافت کرده است استفاده می کند. طبق یک سری از تحقیقات کسانی که قبل از ورزش کردن از کربوهیدرات های پیچیده استفاده می کنند ، در طول روز کمتر از دیگران غذا مصرف می کنند.

ورزش کردن با شکم پر

بهترین زمان برای خوردن غذا یک ساعت قبل از ورزش کردن است. بهتر است تا یک ساعت بعد از خوردن غذا از انجام فعالیت های ورزشی و به خصوص فعالیت های ورزشی سنگین خودداری کنید.

به غذا اجازه دهید تا خوب هضم شود زیرا هضم بهتر غذا باعث می شود که سوخت رسانی ماهیچه ها در طول ورزش کردن بهتر انجام شود. و همچنین هضم غذا باعث می شود که از اختلال هایی همچون اختلالات گوارشی و خستگی ناشی از کمبود انرژی از بین برود.

این زمان برای هضم غذا به این معنا است که مواد مغذی موجود در غذا هضم شود و در نهایت تبدیل به ترکیبات کوچک شود که به راحتی قابل هضم باشند.

مطالب خواندنی:  تمرین‌های ورزشی برای بالای ۴۰‌ ساله‌ها؛ راز جوانی!

مشکلات ورزش کردن با شکم پر

زمانی که فعالیت های ورزشی انجام می دهید عضلاتتان از قلب می خواهند که خون بیشتری به آن ها برسانند. در زمانی که استراحت می کنید ۱۵ تا ۲۰ درصد خونی که در بدنتان در حال گردش است به عضلات اسکلتی اختصاص می بایند ، اما در طول ورزش کردن این میزان تا ۸۰ درصد افزایش می یابد.

زمانی که بعد از غذا خوردن بلافاصله ورزش می کنید خون رسانی به عضلات ضعیف صورت می گیرد. زیرا بخشی از خون به سیستم گوارشی خواهد رفت. در این حالت بدن رنگ های خونی را که در ورزش کم اهمیت تر هستند را منقبض می کند.

اگر دقیقا قبل از ورزش کردن غذا خورده باشید اندام های گوارشی و اسکلتی تان برای جریان خون با هم می جنگند و ورزش کردن برایتان سخت و طاقت فرسا می شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که با آن روبه رو می شویم گرفتگی و درد در میان تنه است ، همچنین ممکن است حالت تهوع به شما دست بدهد و استفراغ کنید.

زمانی که بدن شما در حال هضم کردن غذا است ، معده اسید ترشح می کند که موجب تجزیه مواد عذایی می شوند. ورزش کردن باعث می شود که اسید معده و تکه های غذا وارد مری شوند و باعث سوزش سر دل شوند. حتی ممکن است که احساس نفخ کنید و حس بدی در شکم تان داشته باشید ، که این امر توانایی شما را برای ورزش کردن کاهش می دهد.

برای راه حل این مشکلات می توانید وعده های غذایی خود را با ساعتی که می خواهید ورزش کنید یا به سالن ورزشی بروید تنظیم کنید که این مشکلات برای شما پیش نیاید.

مواد غذایی که می توانید قبل از ورزش آن ها را مصرف کنید

بهترین موادی که می توانید قبل از ورزش کردن مصرف کنید موادی هستند که دارای کربوهیدرات ها و پروتئین ها باشند ، اما به صورت کلی غذاهایی که می توانید قبل از ورزش مصرف کنید را در ادامه ذکر می کنیم.

مطالب خواندنی:  ۵ نکته برای ورزش در روزهای گرم تابستان

غذاهای کربوهیدرات دار

برای دریافت انرژی بیشتر برای ورزش کردن می توانید غذا هایی را که دارای کربوهیدرات پیچیده هستند ، مصرف کنید. این غذا ها شامل سیب زمینی ، لوبیا ها ، عدس ، برنج قهوه ای ، جو دو سر ، نان های سبوس دار و مواردی از این قبیل.

غذاهای حاوی پروتئین

غذا هایی که حاوی پروتئین هستند عبارتند از ماهی ها مانند ماهی سالمون ، مرغ و بوقلمون ، آجیل ، لوبیا ها ، عدس ، تخم مرغ ، سویا و …. این مواد بهترین مواد برای استفاده قبل از تمرینات ورزشی است.

موادغذایی که نباید قبل از ورزش کردن استفاده کنید

موادغذایی پر چرب

تمام چربی ها برای بدن مضر نیستند اما مواد غذایی که شامل مقدار زیادی از چربی های مختلف هستند برای زمانی که می خواهید فعالیت زیادی داشته باشید مضر است.

ماست و شیر

 

لبنیات در برخی از افراد به خوبی هضم نمی شوند اگر از این دسته افراد هستید از خوردن لبنیات قبل از ورزش کردن خودداری کنید.

فست فودها

بعد از خوردن فست فود ها به شدت احساس پر بودن به آدم دست می دهد پس بهتر است برای این که تمرینات شما به خوبی پیش روند قبل از ورزش کردن از مواد غذایی فست فود استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *