زیبایی

شایعاتی درباره مو که نباید باور کنید

شایعاتی درباره مو که نباید باور کنید

شایعاتی درباره مو که نباید باور کنید

یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: شایعات زیادی درباره مو و چگونگی نگه‌داشتن آن در فرم و حالت مناسب وجود دارند که بسیاری از آن‌ها صحت ندارند و در برخی موارد، حتی سلامت موها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

به گزارش فروشگاه زیبایی سبز به نقل از سلامت نیوز،رضا میکائیلی با اشاره به این‌که شایعات زیادی درباره مو و چگونگی نگهداری از آن وجود دارد، اظهار کرد: برخی فکر می‌کنند که موهای کثیف‌تر سریع‌تر رشد خواهند کرد، چون اگر کمتر از شامپو، نرم‌کننده و نظایر این‌ها استفاده شود، احتمال آسیب‌دیدن موها به حداقل می‌رسد که این شایعه صحت ندارد و نباید به امید آن تعداد دفعات حمام کردن را کم کنید چراکه با این کار موهایتان چرب و درهم‌تافته خواهند شد و بوی ناخوشایندی می‌گیرند.

وی ادامه داد: کندن موهای سفید باعث رشد بیشتر آن‌ها می‌شود نیز شایعه دیگری است که احتمالاً به گوش شما هم خورده، اما باید بدانید که صحت ندارد و کندن موهای سفید، یا به‌اصطلاح از ریشه درآوردن آن‌ها، سبب رویش بیشتر موهای سفید نخواهد شد چراکه رنگ موها با کندن آن‌ها تغییر نمی‌کند.

میکائیلی افزود: به هر حال متخصصان توصیه می‌کنند این کار را انجام ندهید چون وقتی تار مویی را از ریشه درمی‌آورید، فولیکول مو و پوست سر را تحت‌فشار قرار می‌دهد که در پی این فشار واردشده، ممکن است تار مویی که به‌جای تار موی کنده‌شده درمی‌آید، زمخت شود و نرمی و لطافت موردنظر را نداشته باشد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان کرد: قاعدتاً برای آنکه چربی و آلودگی نشسته بر تارهای مو را پاک کنیم باید طی روندی منظم موها را با شامپو بشوییم، اما متأسفانه خیلی از کسانی‌که موهای چرب دارند، در انجام این کار زیاده‌روی می‌کنند و دلیل این کار آن‌ها این باور غلط است که به‌ مرور زمان چربی موها کم خواهد شد.

وی تصریح کرد: میزان غدد چربی که در پوست سر ترشح می‌شوند و موها را چرب می‌کنند، با میزان چربی پاک‌شده به‌کمک سولفات موجود در شامپو قابل‌مقایسه نیست، اگر در شستن موی چرب با شامپو زیاده‌روی کنید، برای جبران چربی ازدست‌رفته در پوست سر غدد بیشتری ترشح خواهند شد و ریتم طبیعی ترشح این غدد به هم می‌خورد و نتیجه آنکه به ‌مرور زمان تارهای مو ظریف و شکننده می‌شوند و پوست سر به خارش می اُفتد.

میکائیلی ادامه داد: این باور که موهای زمخت و مجعد فقط مختص زنان رنگین‌پوست است، نیز یک باور اشتباه است، چراکه زمختی موها ارتباط چندانی با رنگ پوست ندارد و این مسئله تا حدود زیادی به ژنتیک ارتباط دارد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی تصریح کرد: تمامی زنان، فارغ از آنکه رنگ پوست‌شان چه باشد، ممکن است موهای زمخت، درهم‌تافته، گره‌خورده و نظایر این‌ها داشته باشند، رسیدگی به موها با استفاده از محصولات مناسب برای این دسته از زنان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چون اگر این کار را نکنند، بیشتر از دیگران در معرض مشکلاتی مانند ظرافت و شکنندگی بیش‌از حد تارهای مو و خشکی پوست سر قرار می‌گیرند.

وی افزود: چیدن نوک موها، هر چهار تا شش هفته یک بار، ایده بدی نیست و مزایایی مانند پیشگیری از موخوره و معضلاتی نظیر آن دارد، اما باعث رشد سریع‌تر موها نمی‌شود و این اظهار نظر نیز شایعه‌ای بی‌اساس است، اما چیدن نوک موها باعث تقویت تارهای مو می‌شود و اجازه نمی‌دهد که موخوره به ساقه موها راه یابد و کیفیت و صلابت آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

میکائیلی تصریح کرد: رواج این شایعه که شامپوها بعد از مدتی کارآیی خود را از دست می‌دهند، ریشه در این باور غلط دارد که پس‌از استفاده از شوینده‌ای بخصوص در بلندمدت، کارایی‌اش را از دست می‌دهد، چون موها به آن عادت می‌کنند و دیگر اثر اولیه را نخواهد داشت؛ اما این اظهارنظر هیچ پشتوانه قابل‌اتکایی ندارد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان کرد: باورداشتن به استقامت بیشتر موهای زمخت و فر خطراتی در پی خواهد داشت؛ مثلاً ممکن است به‌ این‌ بهانه، راحت‌تر به حرارت‌دادن موها یا امتحان‌کردن تکنیک‌های مختلف فرم‌دهی به موها تن دهید؛ حال‌آنکه موهای شما ظریف و شکننده هستند و با انجام این کارها احتمال آسیب‌دیدن‌شان، در مقایسه با موهای صاف، بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که برخلاف باور عموم بیشتر ترکیبات خوراکی‌های خام آن‌طور که باید و شاید جذب تارهای مو نمی‌شوند و به عمق ساقه موها نفوذ نمی‌کنند، بنابراین اثر مثبت دائمی بر سلامت مو نخواهند داشت، ادامه داد: به‌علاوه پس‌از استفاده از این ترکیبات بر روی موها و پس از آنکه موها شسته می‌شوند، معمولاً کاملاً پاک نمی‌شوند و اثری از آن‌ها بر تارهای مو باقی خواهد ماند که باعث چربی مو و داشتن احساسی ناخوشایند می‌شود.

میکائیلی تصریح کرد: کفی که هنگام استفاده از شامپو درست می‌شود در حقیقت یکی‌از فرآورده‌های جانبی پاک‌کننده‌های تند و ناملایمی است که در شامپوهای حاوی سولفات وجود دارند، این فرآورده‌ها می‌توانند روغن طبیعی و سالم و نیز مواد مغذی موجود در موها را از بین ببرند و در بلندمدت اثرات ناگواری بر سلامت مو داشته باشند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی افزود: شانه‌زدن بیش‌از حد موها کار دیگری است که آرایشگرهای حرفه‌ای انجام آن‌را توصیه نمی‌کنند، چون به‌باور آن‌ها این کار در بلندمدت به کوتیکول‌های موها آسیب خواهد رساند، به‌توصیه آن‌ها بهتر است شانه زدن موها را محدود به زمانی کنید که درهم‌تافته و گره‌خورده شده‌اند، در غیر این صورت نیازی به شانه‌زدن نیست.

وی ادامه داد: شاید در نگاه اول خشک‌شدن موها در معرض هوای آزاد، در مقایسه با سشوارکشیدن، به نظرتان کمتر آسیب‌رسان بیاید، اما نتایج یکی‌از پژوهش‌های صورت‌گرفته دراین‌باره خلاف این اظهارنظر را اثبات می‌کند، وقتی موها خیس باشند، تارهای مو کمی حجیم‌تر خواهند شد و هرچه برای مدت‌زمان طولانی‌تری خیس بمانند، پروتئین‌های ظریف و شکننده‌ای که تارهای مو از آن‌ها درست شده‌اند بیشتر تحت‌فشار قرار خواهند گرفت؛ در نتیجه احتمال آسیب‌دیدن موها نیز بیشتر می‌شود.

میکائیلی ادامه داد: شایعات بسیاری درباره مو و سلامت آن هستند که نباید باور کنید، این شایعات نه‌تنها به نگه‌داشتن موها در فرم و حالت ایدئال کمکی نمی‌کنند، بلکه در بیشتر مواقع نتیجه عکس دارند و موها را در معرض آسیب و گزند قرار می‌دهند.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *