زیبایی

آیا شما هم می‌دانید گل بابونه چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

آیا شما هم می‌دانید گل بابونه چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

آیا شما هم می‌دانید گل بابونه چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

اولین باری که با گل بابونه آشنا شدم، خیلی هیجان‌زده بودم. یادم هست که در سبزه‌زار‌های دامنه زاگرس قدم میزدم که با گل‌های سفید رنگ و زیبایی وحشی برخورد کردم. گل‌هایی که به صورت یک تکه، کل سبزه‌زار‌ها را فرا گرفته بودند و آرام آرام تکان می‌خوردند. صحنه خیلی زیبایی بود، اما مهمتر از همه این بود که من گل بابونه را می‌شناختم و می‌دانستم بابونه برای چی خوبه و چه استفاده‌هایی داره. تازه یک صحنه زیبا برای مدل‌های نقاشیم هم بود. هم فال بود و هم تماشا. می‌توانستم از چای بابونه بخورم و از صحنه زیبای گل‌های برافراشته بابونه نقاشی کنم و عطر خوش بوی گل‌های بابونه را استشمام کنم. کاش شما هم آنجا بودید و گل های بابونه را می‌دیدید، من به نیابت از شما کلی در آن فضای رویایی گشتم و لذت بردم و حال می‌خواهم در مورد گل بابونه، خواص روغن بابونه، فواید بابونه، بخور بابونه و از همه مهمتر بابونه برای چی خوبه و دمنوش بابونه صحبت کنم که اگر روزی شما هم مثل من به این گل‌های زیبا و رقصنده در باد برخورد کردید، کمی از آن‌ها بچینید و به خانه بیاورید و از خواص و فواید بابونه کلی استفاده کنید.

گل بابونه چیست؟

گل بابونه (Camomile) از تیره کاسنیان، یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی شناخته شده است که از قدیم به عنوان داروی دم دستی اطبا و حکیمان ایرانی استفاده می‌شده است. این گیاه یکی از اعضای خانواده Asteraceae / Compositae است که انواع مختلفی دارد.

انواع گل بابونه کدامند؟

گل بابونه در انواع مختلف بابونه آلمانی (Chamomilla recutita) و بابونه رومی (Chamaemelum nobile)، بابونه شیرازی، بابونه دشتی و بابونه معطر در طبیعت وجود دارد که گل بابونه خشک هر کدام از این نوع بابونه‌ها حاوی ترپنوئید‌ها و فلاونوئید‌های زیادی است که به خواص دارویی آن کمک فراوانی می‌کند.
گل بابونه برای چی خوبه؟ بابونه خشک چه شکلیه؟

اگر شما هم کنجکاو هستید و دوست دارید در مورد خواص بابونه و فواید آن بدانید، اجازه دهید که اشاره کلی به خواص این گیاه جادویی داشته باشیم. فرآورده‌ های بابونه مانند دمنوش بابونه، گل خشک بابونه، چای بابونه، روغن بابونه و… برای درمان بسیاری از بیماری‌های رایج مانند تب یونجه، التهاب، اسپاسم عضلانی، اختلالات قاعدگی، بی‌خوابی، الیتام زخم‌ها، اختلالات گوارشی، درد‌های روماتیسمی و هموروئید استفاده می‌شوند.

اسانس‌های بابونه معمولا به طور گسترده در انواع لوازم بهداشتی، آرایشی و رایحه درمانی استفاده می‌شوند.

طریقه مصرف گل بابونه چگونه است؟

چای بابونه، دمنوش بابونه، انواع بخور بابونه، ماسک بابونه، روغن بابونه و… همه و همه از گل‌های کوچک سفید بابونه درست می‌شوند. شاید باورتان نشود که این گل‌های زیبا و کوچک چقدر خاصیت را درون خود جای داده‌اند. گل بابونه گیاهی شگفت‌انگیز و آرامش دهنده است که کمتر کسی را می‌توان یافت آرامش بعد از نوشیدن آن را تجربه نکرده باشد.

طبع بابونه چیست؟

طبع گیاه بابونه گرم و خشک است. به همین دلیل معمولا کسانی که دچار سردی بدن شده‌اند و یا به نوعی سردی بر بدنشان غالب شده، معمولا از چای بابونه یا دمنوش بابونه استفاده می‌کنند.
فواید و خواص درمانی گیاه بابونه چیست؟ (خواص گل بابونه فواید)

به این دلیل که گل بابونه خواص دارویی دارد، هم از گیاه بابونه و هم از گل آن می‌توان استفاده کرد و از فواید بی نظیر آن استفاده کرد. به طور کلی گل بابونه خواص زیادی دارد که شامل موارد زیر هستند:

خواص بابونه برای مو

بابونه برای مو‌ها فواید زیادی دارد که از جمله می‌توان به جلوگیری از آسیب دیدگی مو‌ها اشاره کرد. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این گیاه باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد شده و باعث می‌شود که مو‌ها در‌ امان بمانند. استفاده از روغن بابونه برای مو‌ها نیز سبب می‌شود که یک لایه نازک روی مو‌ها قرار بگیرد و از آسیب به کوتیکول مو‌ها جلوگیری کند.

طرز استفاده بابونه برای مو

برای محافظت از مو‌ها هم می‌توان از روغن بابونه استفاده کرد و هم می‌توان از دمنوش گیاه بابونه استفاده کرد. دمنوش بابونه را بعد از سرد شدن می‌توان به مدت دو الی ساعت روی مو‌ها باقی گذاشت. البته به جای این دو روش استفاده، می‌توان از شامپو بابونه نیز برای مو‌ها استفاده کرد. از آنجایی که شامپو بابونه از عصاره بابونه درست شده خواصی دقیقا شبیه خود بابونه دارد.

خواص بابونه برای پوست

بابونه برای پوست فواید زیادی دارد. از جمله روشن کردن رنگ پوست، جوانسازی پوست، از بین بردن آکنه و آبرسانی به پوست.

خواص بابونه برای عفونت زنان

بابونه از جمله گیاهان دارویی است که برای درمان عفونت در زنان استفاده می‌شود. ‌این گیاه خاصیت ضد میکروبی داشته و در درمان قارچ و عفونت رحم بسیار موثر است. البته زخم‌های دهانه رحم را نیز می‌تواند برطرف کند. محلول‌های شستشو دهنده بابونه، بخور بابونه از مواد موثر برای درمان عفونت واژن هستند.

خواص بابونه برای چربی خون

یکی از خواص گل بابونه تنظیم میزان کلسترول خون است. بابونه ویتامین‌های مختلفی دارد که باعث از بین رفتن چربی خون شده و سطح کلسترول بالا را کاهش می‌دهد. به همین دلیل به افراد که چربی خون دارند، توصیه می‌شود که در طول روز یک یا دو بار چای بابونه مصرف کنند تا چربی خونشان کنترل شود.

خواص بابونه برای معده

از آنجایی که بابونه طبعی خشک و گرم دارد، از تقویت‌کننده‌های تلخ محسوب می‌شود. کسانی که از زخم معده و التهاب معده رنج می‌برند، می‌توانند روزانه یک یا دو لیوان چای بابونه یا دمنوش بابونه مصرف کنند تا برا‌ی همیشه از سر مشکلات معده خلاص شوند.

خواص بابونه برای روده

این روز‌ها ورم معده به مشکلی رایج در بین افراد جوان و میانسال تبدیل شده است. اگر ورم معده دارید و یا از کرم روده یا معده رنج می‌برید، اصلا نگران نباشید با مصرف روغن بابونه و یا چای بابونه برا‌ی همیشه از شر این مشکلات خلاص می‌شوید.

خواص بابونه برای دل درد

گیاه بابونه خاصیت ضد نفخ بسیار قوی دارد. اگر دچار دلدردها‌ی شدید و یا مزمن هستید، می‌توانید در یک دوره دو یا سه ماهه به صورت روزانه از چای بابونه استفاده کنید و دل درد خود را از بین ببرید.

خواص بابونه برای کیست تخمدان

بابونه در از بین بردن کیست تخمدان بسیار موثر است. بدین منظور می‌توان مقداری گیاه خشک بابونه را دم کرد و بعد از گذشتن ۱۵ دقیقه آن را با عسل مخلوط‌ کرده و روزانه یک لیوان مصرف کرد. این درمان باید به مدت دو ماه ادامه پیدا کند تا اثر خودش را نشان دهد.

خواص بابونه برای رحم

گل بابونه خاصیت ضد میکروبی قوی دارد. به همین دلیل در از بین بردن عفونت‌های رحمی بسیار موثر است. البته برای تقویت ماهیچه‌های رحمی نیز می‌توان از بخور بابونه استفاده کرد.

خواص بابونه برای قاعدگی

از آنجایی که این گیاه طبعی گرم دارد، در درمان در‌دهای قاعدگی بسیار موثر است و افرادی که حین قاعدگی درد شدید و خونریزی زیاد دارند، می‌توانند از دمنوش بابونه جهت رفع درد قاعدگی استفاده کنند.

خواص بابونه برای لاغری

نوشیدن روزانه دمنوش بابونه باعث پایین رفتن میزان انسولین خون می‌شود. پایین آمدن میزان قند خون یکی از فواید بی‌نظیر این گیاه است. نوشیدن دمنوش این گیاه مقاومت سلول‌ها به انسولین را کاهش داده و باعث می‌شود که اشتها کم شده و در نتیجه فرد لاغر شود.

خواص گل بابونه برای چاقی

گل بابونه برای لاغری بسیار موثر است، اما تاکنون در مورد تاثیر بابونه بر چاقی چیزی به اثبات نرسیده است.

خواص بابونه برای سرماخوردگی

از بابونه می‌توان هم به عنوان دهان‌شویه استفاده کرد و هم می‌توان از محلول گیاه بابونه با عسل استفاده کرد. ناگفته نماند که بابونه قاتل قدرتمند عفونت‌های سینوسی است.

خواص گیاه بابونه در طب سنتی

در طب سنتی از این گیاه به صورت‌های مختلف استفاده می‌شده که البته هنوز هم ادامه دارد. این گیاه در درمان بسیاری از بیماری‌های مختلف از جمله التهاب روده، معده، عفونت‌های سینوسی، عفونت واژن و… مؤثر است.

خواص دمنوش بابونه

چای بابونه فواید زیادی دارد که از جمله می‌توان به جلوگیری از پوکی استخوان، درمان در‌دهای مفصلی و روماتیسمی، درمان درد معده، کولیت عصبی و گاستریت اشاره کرد. البته کسانی که مشکل سوء هاضمه دارند نیز می‌توانند با دمنوش بابونه درمان شوند.

فواید دمنوش بابونه و چای سبز

دمنوش بابونه هم خاصیت ضد التهابی دارد و هم تقویت‌کننده قوای جنسی است. البته از آنجایی که چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی است، خواص ضد سرطانی نیز دارد.

خواص بابونه و آویشن

بابونه و آویشن هر دو طبعی گرم دارند، اگر دوست دارید که سردی معده و بدنتان را از بین ببرید می‌توانید از دمنوش بابونه و آویشن به مدت یک ماه استفاده کنید.

خواص چای بابونه

چای بابونه نیز درست مانند دمنوش بابونه خواص زیادی دارد. چای بابونه به عنوان یک آرامش بخش قوی عمل کرده و استرس و اضطراب را کم می‌کند. در ضمن می‌تواند اختلالات خواب را برطرف کند.

خواص پودر بابونه

پودر بابونه فواید زیادی برای بدن دارد که از جمله می‌توان به خاصیت آرامش بخشی، ضداسپاسم، ضدنفخ، شل‌کننده عضلات، ضد التهاب، ضد عفونت و ضد ادرار اشاره کرد. از پودر بابونه به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. مثلا آن را روی پنیر یا نان پاشید و یا از آن دمنوش درست کرد.

خواص روغن بابونه

روغن بابونه خاصیت ضد درد قوی دارد. اگر دچار اسپاسم‌های عضلانی، درد و یا گرفتگی هستید، می‌توانید از روغن بابونه استفاده کنید و خیلی سریع نشانه‌های بهبود را احساس کنید.
خواص روغن بابونه

خواص و فواید روغن بابونه

طرز استفاده روغن بابونه

روغن بابونه را می‌توانید به صورت استفاده موضعی و مستقیم روی پوست مصرف کنید. البته اگر می‌خواهید به عنوان روغن ماساژ از آن استفاده کنید، بهتر است که آن را با روغن نارگیل و یا جوجوبا مخلوط کنید.

خواص روغن بابونه در ناف

اگر پوست خیلی خشکی دارید، بهتر است که از خواص روغن بابونه در ناف استفاده کنید. ریختن روغن بابونه در ناف باعث هیدراته شدن پوست و نهایتا آبرسانی کل پوست بدن می‌شود.
روغن بابونه برای صورت

روغن بابونه برای صورت فواید بیشماری دارد. التهاب پوست را کاهش داده و باعث شفافیت و رطوبت پوست می‌شود. در ضمن جوش و آکنه را از بین برده و مانع از پیری زودرس می‌شود.

عوارض روغن بابونه

روغن بابونه عوارض چندانی ندارد و می‌تواند به راحتی روی پوست به صورت موضعی مصرف شود.

قیمت روغن بابونه

قیمت روغن بابونه با توجه به برند شرکت تولید‌کننده و خارجی یا ایرانی بودنش متفاوت است. قیمت این روغن زیاد گران نیست و می‌توان به راحتی از آن استفاده کرد. البته روغن بابونه در محصولات بهداشتی نظیر شامپو بابونه مخصوص موهای خشک نیز وجود دارد.

خواص عرق بابونه

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم مهمترین خاصیت عرق بابونه این است که قند خون را کاهش داده و به مرور باعث از بین رفتن چربی و لاغری می‌شود.

خواص بخور بابونه

از بخور بابونه به عنوان نرم‌ کننده صورت، روشن‌کننده و آبرسان استفاده می‌شود. کسانی که پوست جوش دار دارند، نیز باید از این بخور استفاده کنند.

خواص بابونه دم کرده

معمولا از بابونه دم کرده به عنوان چای بابونه استفاده می‌شود که برای خوشمزه‌تر شدن آن می‌توانید مقدار کمی زعفران به آن اضافه کنید. البته طبع زعفران و طبع بابونه هر دو‌ گرم است که باعث گرمی بدن و برطرف شدن سردی معده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *