زیبایی

آب سودا چیست و این آب گاز دار چه خواصی دارد؟

آب سودا چیست و این آب گاز دار چه خواصی دارد؟
آب گازدار میتواند جایگزینی مناسب و کم ضرر برای افرادی باشد که عادت به نوشیدن نوشابه دارند.

آب سودا چیست و این آب گاز دار چه خواصی دارد؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،آب گازدار (به انگلیسی : sparkling water یا soda water) سودا یا آب کربناته ، از افزودن دی اکسید کربن به آب معمولی تهیه می شود و CO2 تحت فشار به آب تزریق می گردد. که در برخی موارد اسانس هایی برای طعم دار شدن به آن افزوده می شود ولی بر خلاف نوشابه های گاز دار بدون قند است و جایگزینی سالم تر و تقریبا بدون کالری به جای نوشابه محسوب می شود.

جایگزین کردن آب گازدار به جای نوشابه برای افرادی که تمایل به نوشیدن آب معمولی برای تامین آب بدنشان ندارند بسیار مفید است.

به طور کلی توصیه می شود مردان در طول روز ۱۵٫۵ فنجان و زنان ۱۱٫۵ فنجان مایعات مصرف کنند که حدود ۲۰ درصد این مقدار از غذا و میوه و سبزیجات تامین می شود.

انواع آب گازدار

آب معدنی های گازدار به صورت طبیعی حاوی مواد معدنی هستند که میتوانند به صورت طبیعی با مصنوعی گازدار باشند. آب معدنی طبیعی گاز دار که از چشمه های معدنی بدست می آید علاوه بر مواد معدنی حاوی سولفور و کربناته است.

آب تقویت شده که اغلب برای کوکتل ها استفاده می شود حاوی کنین است ، ماده ای با طعم تلخ که از پوست درخت مشتق میشود بنابراین برای جبران تلخی طعم آن از مواد شیرین کننده استفاده می شود و به همین دلیل این آب برای افرادی که دیابت دارند یا میخواهد کاهش وزن داشته باشند مفید نیست.

برخی شرکت ها برای جذابیت بیشتر آب گازدار از لیمونن باری طعم دار کردن آب گاز دار استفاده می کنند که به طور طبعی در روغن پوست مرکبات دیده می شود و طعم لیمویی به آب گازدار می دهد که به نظر نمی رسد خطری برای سلامت داشته باشد.

برخی از آب های گازدار حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که به نام های  آسپارتام ، استیل سولفام K ، ساخارین ف سوکرالوز و استویا شناخته می شوند.

مطالب خواندنی:  خواص برگ و یک لیوان آب کرفس

آب سودا چیست و این آب گاز دار چه خواصی دارد؟

فواید و مضرات آب گازدار

حقایق مرتبط با سلامتی آب گازدار

امروزه افراد زیادی که از مضرات نوشابه آگاهی پیدا کرده اند برای ترک این نوشیدنی مضر ، آب گازدار مصرف میکنند.

درباره آب گاز دار مطالب درست و نادرست زیادی وجود دارد. در مواردی که مستعد درد معده هستید بهتر است نوشیدن آب گازدار را با آب معمولی جایگزین کنید.

در ادامه مقاله آن ها را با هم بررسی میکنیم :

تخریب مینای دندان و استخوان با آب گاز دار

به طور کلی میتوان گفت آب گازدار خطر کمی برای دندان دارد.

با وجودی که آب گازدار به اندازه آب ، برای دندان بی خطر نیست ولی به اندازه نوشابه هم خطرناک نیست به علاوه فاقد قندهای اضافی نوشابه است که به پوسیدگی دندان کمک میکند.

نوشابه ها به خاطر اسیدی بودنشان به مینای دندان آسیب می رسانند ، نه به خاطر وجود گاز دی اکسید کربن ولی میزان اسیدی بودن  در آب گاز دار بسیار کمتر از نوشابه است.

PH آب گازدار حدود ۳ – ۴ است که نوشیدنش اسیدیته بدن را به هم نمی زند.

دی اکسید کربن و آب در یک واکنش شیمیایی اسید کربنیک تولید میکنند ، این اسید ضعیف نوعی سوزش و گزش در دهان ایجاد می کند و برای بسیاری از افراد تحریک آمیز و خوشایند است و میزان آن در آب گازدار کمتر از نوشابه است.

به طور کلی میتوان گفت نوشیدنی های گازداردر صورتی به مینای دندان صدمه می زنند که حاوی قند باشند و ضرر آب گاز دار صد برابر کمتر از نوشیدنی های شیرین گازدار است چرا که ترکیب قند و دی اکسید کربن است که منجر به پوسیدگی دندان می شود.

از سویی دیگر وجود مقدار زیاد فسفر در نوشابه ها باعث آسیب به استخوان ها می شود که در آب های گازدار فسفری وجود ندارد به جز آب معدنی های طبیعی گاز دار که از چشمه های آب معدنی استحصال شده اند و حاوی ترکیبات معدنی از جمله سولفور هستند که درست مثل نوشابه برای مصرف روزانه مناسب نخواهند بود.

مطالب خواندنی:  فرد روزه دار چطور آب بدن را خود را حفظ کند؟

آب سودا چیست و این آب گاز دار چه خواصی دارد؟

آب گازدار باعث تخریب مینای دندان می شود

افزایش وزن با آب گازدار

در مطالعه ای که روی سطح هورمون گرسنگی یا گرلین در بدن انجام شد ، محققین متوجه شدند که سطح گرلین بعد از مصرف نوشیدنی های گازدار افزایش پیدا میکند ولی با این حال نوشیدنی آب گازدار کمک میکند تا به صورت موقت احساس سیری کنید و با تقویت هیدراته ماندن بدن منجر به کاهش وزن می شود.

هیدراتاسیون مناسب میتواند منجربه بهبود متابولسیم ، کاهش پرخوری شود و به مدیریت وزن کمک کند. از آنجا که بدن به طور دقیق نمی تواند تفاوتی بین گرسنگی و تشنگی ایجاد کند ، گرسنگی های کاذب به راحتی با نوشیدن آب رفع می شوند.

آب گازدار فقط در صورتی میتواند منجر به افزایش وزن شود که حاوی شیرین کننده های مصنوعی باشد در غیر اینصورت بدون کالری بوده و تاثیری بر افزایش وزن نخواهد داشت.

بهبود هضم با آب گازدار

آب گازدار میتواند به بهبود هضم و دستگاه گوارش کمک کند ، با وجودی که مصرف آب معمولی هم باعث ایجاد احساس سیری می شود ولی مصرف آب گازدار خیلی سریعتر میتواند احساس سیری ایجاد کند.

ضمن این که مشکل سوءهاضمه آب نوشیدن آب گازدار در اغلب موارد رفع می شود.

کاهش یبوست با آب گازدار

در پژوهشی که روی ۲۱ نفر انجام شد، افرادی که مشکل یبوست مصرف آب گازدار باعث بهبود مشکل یبوست در آن ها شد.

آب سودا چیست و این آب گاز دار چه خواصی دارد؟

کاهش یبوست با آب گازدار

بهبود عملکرد قلب با آب گازدار

در پژوهش هایی کوچک محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف آب گازدار میتواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند. مصرف آب گازدار باعث کمتر شدن کلسترول بد و بیشتر شدن کلسترول خوب در بدن می شود.

بهبود قدرت بلع با آب گازدار

پژوهش های انجام شده نشان میدهد که آب گازدار باعث بهبود قدرت بلعیدن می شود. در مطالعه از ۱۶ فرد سالم درخواست شد که مایعات مختلفی را بنوشند.

در این میان آب گازدار بیشترین قدرت تحریک عصب های درگیر بلع را نشان داد.

مطالب خواندنی:  طرز تهیه سالاد تبوله؛ تازگی را مزه کنید

پژوهشی دیگر نشان داد که اگر این نوشیدنی سرد باشد قدرت بهبود بلع را بیشتر افزایش میدهد. در این مطالعه ۷۲ نفر که دچار مشکل مستمرگرفتگی  گلو بودند پس از نوشیدن آب گازدار سرد تا ۶۳ درصد بهبود پیدا کردند و افرادی که درگیر عوارض شدیدتر و بلند مدت تر بودند ، بیشترین بهبود را نشان دادند.

احساس سیری با آب گازدار

در مقایسه با آب معمولی ، آب گازدار باعث می شود مدتی طولانی تر احساس سیری داشته باشید، احتمالا آب گازدار به ماندگاری بیشتر غذا در معده کمک میکند.

در آزمایشی کنترل شده که روی ۱۹ زن سالم و جوان انجم شد، احساس سیری بعد از نوشیدن ۲۵۰ میلی لیتر آب گازدار بسیار بیشتر بود.

آب سودا چیست و این آب گاز دار چه خواصی دارد؟

احساس سیری با آب گازدار

بهبود حالت تهوع مسافرت با آب گازدار

اگر هنگام سفر با ماشین یا هواپیما دچار حالت تهوع یا بیماری حرکت می شوید ، مصرف نوشیدنی گازدار میتواند حالت تهوع شما را آرام کند.

کاهش سوء هاضمه با آب گازدار

در یک مطالعه ۲ هفته ای که روی ۴۰ فرد مسن با سابقه سکته قلبی انجام شد ، به نیمی از اعضای شرکت کننده آب گاز دار و به نیمی دیگر آب معمولی داده شد. میانگین تناوب حرکت روده در افراد گروه آب گازدار دو برابر گروه دیگر بود.

ضمن این که شواهد نشان داد آب گازدار مشکلاتی از جمله سوء هاضمه معده درد را بهبود می بخشد. مطالعه کنترل شده دیگری روی ۲۱ نفر مبتلا به مشکلات مضمن هاضمه انجام شد بعد از ۱۵ روز نشان داده که نوشیدن آب گازدار منجر به بهبود علایم در آنها شده است.

آب گازدار و سندرم روده تحریک پذیر

آب گاز دار میتواند باعث تشدید علایم سندرم روده تحریک پذیر شود بنابراین افراد مبتلا به این بیماری بهتر است به طور کلی از مصرف نوشیدنی های گاز دار اجتناب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *