زیبایی

چه چیزی باعث ایجاد نکروز بینی می شود و چگونه درمان می شود؟

چه چیزی باعث ایجاد نکروز بینی می شود و چگونه درمان می شود؟
نکروز پوست بینی یا بافت مردگی پوست بینی عارضه ای است که به دلیل عدم خونرسانی به بافت پوست بینی و نرسیدن اکسیژن به سلول ها ایجاد می شود و پوست سیاه شده و از بین می رود.

چه چیزی باعث ایجاد نکروز بینی می شود و چگونه درمان می شود؟

علت و روش درمان نکروز بینی چیست؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از بیتوته،یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از تزریق ژل به بینی یا جراحی بینی بوجود بیاید سیاه شدن پوست بینی یا نکروز بینی یا بافت مردگی است. با وجودی که این عارضه نادر است ولی میتواند باعث نگرانی زیادی در بیماران شود.

نکروز بینی نقطه ای معمولا قابل درمان است و هیچگونه عارضه ای برجای نمی گذارد ولی حجم زیاد نکروز میتواند به اسکلت بینی آسیب رسانده و موجب تغییر ساختار بینی شوند.

معمولا بهترین درمان برای نکروز بینی مصرف پمادها و قرص های آنتی بیوتیک است تا زخم به مرور زمان بهبود پیدا کرده و پوست خودش را ترمیم کند.

نکروز پوست بینی یا سیاه شدن پوست بینی چیست؟

نکروز پوست ( به انگلیسی : necrosis skin ) یا سیاه شدن پوست بینی به معنی از بین رفتن بافت زده پوست بینی یا بافت مردگی است. میزان آسیب نکروز بستگی به محدوده ای که است که سیاهی پوست در آن مشخص است.

نکروز بافت مجموعه ای از سلول ها و بافت مرده است که به دلیل قطع جریان خون و فقدان اکسیژن رسانی ، بروز عفونت یا نفوذ مواد شیمیایی ایجاد شده اند.

چه چیزی باعث ایجاد نکروز بینی می شود و چگونه درمان می شود؟

علل ایجاد نکروز پوست بینی

علت نکروز پوست بینی

یکی از عوارض مصرف داروی آکوتان یا راکوتان قبل از عمل جراحی بینی بروز نکروز بینی است. این داروها به دلیل وجود ایزوترتینوئین باعث نازک شدن پوست بینی می شوند و می توانند بعد از جراحی منجر به پارگی پوست شوند. به همین دلیل مصرف این داروها ۶ ماه قبل از جراحی بینی باید قطع شود و تا ۳ ماه بعد از جراحی مصرف نشود.

مطالب خواندنی:  رفع سیاهی و تیرگی ناحیه تناسلی و دیگر اندامها

گاهی اوقات اشتباهات پزشکی هنگام جراحی بینی یا تزریق ژل به بینی باعث اختلال خونرسانی به بافت بینی و در نتیجه نکروز یا بافت مردگی بینی می شود.

نکروز بینی بعد از رینو پلاستی معمولا به دلیل برداشتن بیش از حد لایه چربی است که باعث اختلال در خونرسانی به پوست شده و فشار بیش از حد اسپلینت و چسب روی بینی باعث نکروز می شود.

– اختلالات عروقی بدن

– عفونت داخل بینی

– عوارض تزریق یا مصرف راکوتان قبل از عمل

– دستکاری و تخریب بیش از حد هنگام جراحی

– تزریق ژل غیر معتبر یا تزریق بیش از حد در محل نامناسب

– جراحی بینی در بار دوم یا سوم

– مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

چه چیزی باعث ایجاد نکروز بینی می شود و چگونه درمان می شود؟

نکروز پوست بینی

علت نکروز پوست بینی بعد از تزریق ژل

در صورتی که ژل بیش از اندازه تزریق شود یا در محل مناسبی تزریق نشود میتواند باعث بروز تورم بسیار زیاد در نزدیکی عروق خونی و در نتیجه مسدود شدن عروق خونی شود و بافت نازک بینی نتواند جرین خون مورد نیاز خود را دریافت کند و بخشی از سلولها به دلیل عدم خونرسانی دچار بافت مردگی شوند.

در صورتی که هنگام تزریق بینی دچار نکروز شود پزشک باید بلافاصله تزریق را متوقف کرده و از انواع روش ها برای افزایش خونرسانی استفاده کند. ماساژ دادن ، گرما دادن و ضربه زدن های آرام را باید به اندازه ای ادامه دهد که خونرسانی به بافت دوباره شروع شود.

درمان های دیگر بسته به نوع ژل میتواند انجام شود مثلا مصرف آسپرین که خون را رقیق میکند و خونرسانی افزایش پیدا میکند.

مطالب خواندنی:  پاکسازی پوست بینی

در صورت تجیز پزشک برای پشگیری ازعفونت باید آنتی بیوتیک مصرف شود.

چه چیزی باعث ایجاد نکروز بینی می شود و چگونه درمان می شود؟

راههای درمان نکروز پوست بینی

درمان نکروز پوست بینی

درمان نکروز بینی بستگی به وسعت بافت مردگی بینی دارد و در صورتی که گسترده شده باشد بسیار مشکل است و پیچیدگی زیادی دارد و حتی ممکن است مجبور شوید چندین بار عمل جراحی برای بهبود ظاهر بینی انجام دهید.

در مواردی که نکروز بینی منجر به از بین رفتن بافت و عضروف شده باشد معمولا پزشکان تلاش می کنند بافت از بین رفته را برداشته و با  استفاده از عضروف دنده یا گوش جایگزین نمایند.

در مواردی که بخش زیاید از بینی از بین رفته باشد معمولا بعد از درمان کامل عفونت و ترمیم جای زخم تنها روش جایگزین کردن پروتز بینی است که البته فقط پوشاننده ظاهر نازیبا است و حالت طبیعی نخواهد داشت و کاملا قابل تشخیص است.

در صورتی که پره بینی نکروز شده باشد بعد از ترمیم جای بخیه ها و ترمیم تا حدودی مشخص است ولی نکروز دیواره میانی بینی از آنجا که روند ترمیم و جراحی از داخل بینی انجام می شود محل دوخت یا پیوند مشخص نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *