زیبایی

عادات روزانه و رایجی که پوست را زودتر پیر می‌کنند

عادات روزانه و رایجی که پوست را زودتر پیر می‌کنند
همه‌مان عادات و رفتارهای روزانه‌ای داریم که مانع داشتن پوستی جوان، لطیف و زیبا می‌شوند. در این مطلب از این رفتارها می‌گوییم.

عادات روزانه و رایجی که پوست را زودتر پیر می‌کنند

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از همشهری آنلاین،شاید کلی پول بابت کرم‌ها و لوسیون‌های گران‌قیمت خرج می‌کنید و روتین مراقبت از پوست سفت و سختی هم دارید، اما نمی‌دانید که یک سری از رفتارهای روزانهٔ ما که ظاهراً بی‌ضررند در واقع می‌توانند تمام تلاش‌هایتان برای جوان و شاداب نگه‌داشتن پوست را خنثی کنند. هرچند ترک برخی از این عادت‌ها ساده نیست، اما اگر موفق شوید خدمت بزرگی به پوستتان خواهید کرد.در مورد مراقبت از پوست، حتی کوچک‌ترین چیزها نیز اهمیت دارند. در این مطلب از رفتارهای روزانه‌ای می‌گوییم که مانع این می‌شوند پوستی جوان و لطیف و زیبا داشته باشید.

زیاد قهوه و چای پررنگ می‌نوشید

خیلی از افراد نمی‌توانند روزی را بدون قهوه تصور کنند، اما اگر اهل این هستید که مکرراً طی روز قهوه بنوشید باعث می‌شود پوستتان پیرتر به نظر برسد. زیرا قهوه ادرارآور است و بدنتان را تا حدودی دهیدراته می‌کند که نتیجه‌اش خشکی پوست خواهد بود. پوست خشک و کم آب هم بی‌حال و چروکیده به نظر می‌رسد. اگر نمی‌توانید بدون قهوه سر کنید، قهوه فوری بنوشید، چون نسبت به قهوه‌های معمولی که دم می‌کشند کافئین کمتری دارند و انتخاب بهتری برای افرادی‌اند که سعی دارند مصرف کافئینشان را کاهش بدهند.

https://dl.greenbeautymag.com/2022/03/The%20skin%20ages%20faster-5ba626e5d7%20(3).webp

چشم‌هایتان را دائم می‌مالید

بعد از ساعت‌ها کار و استفاده از چشم‌ها ممکن است مالیدن آن‌ها موقتاً احساس خوبی به شما بدهد، اما این عادت می‌تواند چشم‌ها را قرمز کرده و پوست اطراف آن را خشک کند. پوست زیر چشم بسیار نازک و حساس است و مالیدن آن‌ها می‌تواند به رگ‌های ظریف خونی زیر سطح پوست آسیب زده و باعث تیرگی پای چشم شود. ضمناً مکرراً مالیدن چشم‌ها می‌تواند پوست اطراف چشم‌ها را شُل کرده و بافت این قسمت را بکِشد و سبب ظاهر شدن چروک‌های پنجه کلاغی بشود که خیلی سخت می‌توانید از شر آن‌ها خلاص شوید.

مطالب خواندنی:  رژ لب سالم چه ویژگی هایی دارد؟

روی شکم می‌خوابید

همهٔ ما مدل خوابیدن مورد علاقهٔ خودمان را داریم که به ما احساس راحتی داده و کمک می‌کند سریع‌تر به خواب برویم، اما برخی از این مدل‌های خوابیدن می‌توانند چین و چروک‌های ریزی روی صورت ایجاد کنند. وقتی روی شکم می‌خوابید، صورتتان به بالش فشرده می‌شود و در نتیجه خطوط عمودی روی پوست می‌افتد و از آنجا که هر شب این اتفاق تکرار می‌شود، این خطوط و چروک نیز مرتباً تقویت شده و عمیق‌تر می‌شوند و حتی ممکن است دائمی شوند.

از آرایش به‌عنوان ضد آفتاب استفاده می‌کنید

بسیاری از محصولات آرایشی دارای SPF هستند، اما بازهم نمی‌توانند جای یک ضدآفتاب باکیفیت را بگیرند. پرتوهای مضر UV عامل ۸۰ درصد از علائم پیری پوست هستند، از جمله چین‌وچروک‌ها و لکه‌های تیرهٔ پوست. استفادهٔ روزانه از ضدآفتاب می‌تواند به طور مؤثر فرایند پیری پوست را کُند نموده و ظاهرشدن علائم پیری پوست را به تأخیر بیندازد.

مرتب به لب‌هایتان زبان می‌زنید

زبان کشیدن به لب‌ها شاید موقتاً آن‌ها را نرم و تر کند، اما در بلندمدت باعث می‌شود پوست ظریف لب‌ها ترک‌خورده و دهیدراته شود. بزاق دهان دارای آنزیم‌هایی است که می‌توانند لب‌ها را خشک کرده و به لایهٔ دفاعی آن آسیب بزنند. برای اینکه در ترک این عادت به خودتان کم کنید همیشه همراهتان بالم لب داشته باشید.

https://dl.greenbeautymag.com/2022/03/The%20skin%20ages%20faster-5ba626e5d7%20(4).webp

از صابون‌های قالبی و قوی استفاده می‌کنید

هرچند بعضی از صابون‌های قالبی با رنگ و ظاهر جذابی که دارند می‌توانند حمامتان را زیباتر کنند، اما با پوستتان مهربان نیستند. صابون‌های قالبی اغلب دارای عناصری هستند که سطح pH پوست را مختل می‌کنند و باعث می‌شوند پوست چربی‌های طبیعی‌اش را از دست بدهد و خشک و چروکیده شود. به‌ جای صابون‌های قالبی از پاک‌کننده‌ای ملایم‌تر استفاده کنید که مخصوص نوع پوست شما طراحی شده‌اند.

مطالب خواندنی:  ۷ قانون در شستن صورت، تا پوستی سالم داشته باشیم

شب‌ها دیر می‌خوابید

شب‌ها دیر به رختخواب رفتن و کم خوابیدن اثرات مخربی روی پوستتان دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که شب‌ها دیر می‌خوابند و خوابشان کمتر از ۵ ساعت است، روی پوستشان خطوط و چروک بیشتری دیده می‌شود و استحکام کافی ندارد. وقتی روی شکم می‌خوابید، صورتتان به بالش فشرده می‌شود و در نتیجه خطوط عمودی روی پوست می‌افتد و از آنجا که هر شب این اتفاق تکرار می‌شود، این خطوط و چروک نیز مرتباً تقویت شده و عمیق‌تر می‌شوند و حتی ممکن است دائمی شوند.

قند و شیرینی زیاد می‌خورید

در مورد اثرات مصرف قند زیاد بر بدن زیاد شنیده‌اید، اما آیا در مورد اثرات آن بر پوست هم چیزی می‌دانید؟ بله قند می‌تواند با فرایند گلیکاسیون پوستتان را پیر کند. گلیکاسیون فرایندی است که طی آن مولکول‌های قند در خون به پروتئین‌ها (مثلاً کلاژن و الاستین) و چربی‌ها می‌چسبند. در نتیجه محصولات نهایی شکل می‌گیرند که پروتئین‌هایی مانند کلاژن را سخت و انعطاف‌ناپذیر می‌کنند. یعنی پوست انعطاف و کشسانی خود را از دست می‌دهد و موجب پیرتر به نظر رسیدن می‌شود.

https://dl.greenbeautymag.com/2022/03/The%20skin%20ages%20faster-5ba626e5d7%20(2).webp

نوشیدنی‌ها را با نی می‌نوشید

آیا عادت دارید نوشیدنی‌هایتان را با نی بنوشید؟ شاید نوشیدن نوشابه و آبمیوه با نی کمک کند دندان‌هایتان کمتر لک بیندازند، اما باعث ایجاد چین‌وچروک در اطراف دهانتان می‌شوند که قطعاً از علائم پیری پوست است. وقتی با نی می‌مکید، عضلات اطراف لب‌ها را به کار می‌گیرید؛ هر چه این عضلات را بیشتر فعال کنید، پوست اطراف دهانتان بیشتر خط می‌افتد و به همین دلیل است که افراد سیگاری در اطراف دهان چین‌وچروک دارند.

مطالب خواندنی:  آیا طب سوزنی بر جوانسازی پوست تاثیر دارد؟

اغلب عینک آفتابی نمی‌زنید

عینک آفتابی از چشم‌ها در برابر پرتوهای UV محافظت می‌کند. این اشعه‌ها می‌توانند به پوست ظریف اطراف چشم‌ها نیز آسیب بزنند.

زیاد به صفحه کامپیوتر و موبایل خیره می‌شوید

کاری که همین الان در حال انجامش هستید هم پوستتان را پیر می‌کند! دانشمندان می‌گویند زیاد در معرض نور آبی بودن فرایند پیری پوست را سرعت می‌دهد. نور آبی می‌تواند به سلول‌های مغز و چشم آسیب بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *